Turisme 1 (2014-2015)

Billund Kommunes Turismestrategi 2011-2020 fokuserer smalt på udvikling af attraktionerne Legoland og Lalandia samt lufthavnen Billund Airport. Disse tre  virksomheder trækker mange mennesker til Billund Kommune. Visionen for Billund Kommune og de nævnte virksomheder er med fokus på sjov leg og læring at gøre Billund til børnenes hovedstad.

Turistattraktionerne er private virksomheder, der har Billund Erhvervsfremme (BE) som samlende drivkraft til virkeliggørelse af strategien. Ud over oplevelser for børn og  børnefamilier har strategien også fokus på overnatning. BE informerer om begge dele på www.visitbillund.dk.

Billund by er det geografiske centrum i strategien, som alene handler om attraktioner i Billund by. End ikke kommunens eget museum nævnes, selv om det er statsanerkendt og byder på unikke oplevelser.

Hotel Legoland, Legoland Holiday Village og andre overnatningssteder i Billund by har imidlertid ikke kapacitet til imødekomme behovet for overnatninger. Uden for Billund by er der et marked for overnatninger på kroer og hos iværksættere, der kan skabe sig en ny indtægtskilde.

Turister i landdistrikterne
I landdistrikterne er der behov for flere Bed&Breakfasts, camping, naturcamping og andre tiltag, der kan give turisterne tag over hovedet og en seng at sove i.

Når turisterne efter nogle dage har set de store attraktioner, har de ofte behov for frisk luft og mere fredelige oplevelser. Landdistrikterne kan også imødekomme turisternes behov for naturoplevelser og viden om kulturhistorie.

Iværksætternes primære samarbejdspartner om udvikling af overnatningsfaciliteer og andre ting af interesse for turister er BE. Viden om lokalsamfundene får BE og VisitBillund i vid udstrækning fra de otte lokalråd i BLDR. Lokalrådene og BLDR har fingeren på pulsen og kan fortælle BE om det, der kan interessere turisterne efter, at de har besøgt megaattraktionerne.

BLDRs turismeprojekt 2014-2015
Landdistrikterne i Billund Kommune har ikke tidligere været turistmål i så stort et omfang, at indbyggerne har opbygget erfaringer med udvikling af attraktioner eller tradition for at leve af turisme. Her er en håndfuld private Bed&Breakfasts og andre muligheder for indkvartering. Ud over den kommunalt ejede Museumsgården Karensminde, der i den daglige drift i vid udstrækning drives af frivillige, er det småt med aktiviteter og seværdigheder, som ejes og drives af private borgere.

Når tradition og erfaring ikke er til stede, så må landdistrikterne skabe et fælles grundlag for at arbejde med turismeudvikling i landdistrikterne. Det første initiativ til udvikling af viden om turisme tog BLDR derfor med et udviklingsprojekt for at få et overblik over fakta og udviklingsmuligheder i forlængelse af Billund Kommunes turismestrategi 2011-2020.

I årene 2014-2015 var BLDR deltager i et undersøgende projekt, der forsøgte at skabe overblik over mulighederne i landdistrikterne i Billund Kommune.
I 2016 kom BLDRs afsluttende statusrapport, som kan læses her
.

Projektforløbet og rapporten var meget inspirerende læsning for deltagerne.
Nu er BLDR interesseret i projekter, der skaber viden, idéer og udvikling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.